An Inconvenient Truth

Kollade återigen på Al Goores film "An Inconvenient Truth".



Jag måste börja med att säga att filmen är väldigt, väldigt välgjord och Al Goore är en sannerligen bra föreläsare.
Den använder filmistiska och retoriska knep.
Den är gjord för att påverka.
Och Jag påverkas. Jag är subjektiv.

Filmen tar i stort sett upp ALLTING jag någonsin läst/hört talas om bero på den globala uppvärmningen.
Och, visst, ibland tar han nog i lite i överkant för att göra filmen riktigt dynamisk, men jag håller med honom på dom flesta punkter och han argumenterar ju faktiskt för sin sak.

Det mest skrämmande i filmen tycker jag är olje- och bilbolagens enorma inflytande över lagstiftning och politik. Staten California blev STÄMD utav bilföretagen eftersom att dom ville genomföra en lag som skulle innebära att bilar i California om 11 år måste vara lika effektiva som bilar i dagens kina. Enligt bilföretagen var det ett "orimligt krav."

Hallå? "Orimligt" att ha lika effektiva bilar som Kina? Är ni dumma i huvudet? Både Europa och Japan är mer effektiva, men för er, ärade bilföretag, skulle det vara ett "orimligt krav"? Gör världen en tjänst och avveckla er själva. Helst idag.

Och hur fungerar egentligen USAs regeringsmakt ifall bilbolag kan komma undan med såna urusla ursäkter?

En annan lustig sak som kommer fram i Al Goores film är hur media fungerar. Under en 14-års-period så mättes antalet vetenskapsartiklar och artiklar i populärpressen som behandlade ämnet 'global warming'. Sedan undersökte man hur stor andel av artiklarna som tvivlade på att den globala uppvärmningen beror på mänsklig aktivitet.

Av 928 vetenskapliga artiklar var 0% tvivlande.
Av 636 artiklar i populärpressen var 53% tvivlande.

Inte konstigt att folk blir förvirrade. Dubbla budskap is the shit.

Eftersom jag är lite skadad av att ha läst om socialpsykologi så mycket så har jag dock mina farhågor med filmen. Jag läste (i "En Introduktion till Socialpsykologi") att ifall fakta presenteras på ett alltför skrämmande sätt eller i en allt för skrämmande situation så tar man inte till sig budskapet. Och här tror jag att Al Goore kan vara ute på lite hal is. För han använder verkligen rädsla för att ge styrka åt sina argument ( - "vad skulle hända om havsnivåerna höjs med 20 feet?" m.m) och risken finns ju att han på såvis gör självmål. Att hans, enligt mig, extremt viktiga information inte når fram till tittarna.
Jag hoppas att så inte är fallet.

Allt som allt tycker jag filmen är väldigt bra - med sina styrkor och svagheter. Och jag tänkte avsluta detta inlägg på samma sätt som filmen avslutas.


"Encourage everyone to see this movie.

Learn as much as you can about the climate crisis.

Then put your knowledge into action"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0