Das Vardag - Tomas

Hum, hum. Ja då skulle man försöka att göra en lista som visar vilken miljöbov man är.

Dagen börjar inte så klimatsmart - 30 minuters bad i väldigt varmt vatten. Jag känner hur växthuseffekten blir allt värre. :<

Till skolan går jag så där plockar jag in en del pluspoäng! (Inte någon uppoffring direkt då jag bor 4 minuter och 35 sekunder från skolan ^^).

Väl i skolan gör jag nog bara en sak som är dåligt för miljön - skriver ut samma papper flera gånger.. Jag tror jag hade 2-3 upplagor på förra terminens historia papper (ca. 20+ stycken). Stackars regnskogen!

Hemma så slösar jag nog inte så mycket med saker eller papper. Jag är snarare en energislukare. Att sitta framför datorn/TVn en vardag i sisådär 5-6 timmar är inte en ovanlighet. ;)

När det gäller att köpa saker försöker jag vara klimatsmart. Jag brukar tjata på morsan när vi är och handlar att vi ska köpa miljövänliga saker. Oftast möts det bara med något muttrande, men sist så fick jag faktiskt hem ett paket miljömärkt tvättmedel. Score!

Okey nu till en liten koncentrerad lista med mina miljöbovsproblem (så många som jag kan komma på så här tidigt på morgonen ;) ):

# Jag lämnar datorn på i lägenheten ibland när jag är i skolan.
# Jag lämnar TVn på standby utan att stänga av den "helt" (ska tydligen dra massor med el.)
# Jag duschar på tooook för mycket.
# Jag dricker juice ur stora pappersförpackningar istället för sånna där små med koncentrat i.
# Jag åker bil hem från jobbet 1-2 dagar i veckan och har inte ens kollat om det går en buss hem istället.
# Jag köper alltid nya kassar istället för att använda gamla när jag handlar (som jag såg att Johanna gjorde igår på konsum). Tänk vad många träd som får dö i onödan!
# Jag brukar tända typ alla lampor i lägenheten när jag kommer hem - även i rum som jag inte är i.

Det var allt jag kunde komma på så här en tidig tisdagsmorgon, mer kommer säkerligen allt efter det att jag kommer på det. ^^'
 Nu ska Micha komma med regler som jag ska försöka följa. Det ska bli spännande!

Peace-out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0