Socialpsykologi och miljömedvetenhet? O.o

Har under helgen suttit och läst material ("Introduktion till socialpsykologi" av Bosse Angelöw och Thom Jonsson) till min psykologiuppsatts (om socialpsykologi) och jag blev mäkta förvånad när hela sista kapitlet handlade om människa och miljö.
Där tog dom upp dom faktorer som påverkar människors miljömedvetenhet och jag tog mig an uppgiften att försöka sammanställa det i en liten lista.



Ökar miljöengagemang:

Fakta om vad som kan göras för att bidra till miljöförstöring/global uppvärming etc.

Gott självförtroende ("De som tror att de kan uträtta något och de som tror att de inte kan det har båda rätt" - Henry Ford) 

Positiv Feed-back (typ att man varje månad får hem på papper exakt hur mycket pengar man sparade på att dra ned på sin elkonsumption

Syskon/Vänner som är miljöengagerade (Let's change the world Micha! ;) )

Egna upplevelser av miljöförstöring (typ att se stranden där man brukade bada när man var liten växa igen pga. övergödning - been there, done that..)

Minskar miljöengagemang:

Domedagsartiklar i massmedier (Dö, aftonbladet, !)

Motsägelsefull information

Ekonomiska hinder (Fredrik Renfeldt inför ekonomiska styrmedel på allt miljövänligt, tack!)



Det där ett litet sammanställning av det jag läst. Mycket kände jag igen från Al Gores film "An inconvinient truth" som jag också såg i helgen (inlägg om den kommer i veckan!) - bl a. det om att många går från att inte vara medvetna om att det finns miljöproblem till att vara passiva/uppgivna ("det går ändå inte att fixa"). Här tror jag att en del massmedier, speciellt kvällstidningarna, gör självmål när dom presenterar domedagsprofetia efter domedagsprofetia - folk blir bara apatiska av det. Gör något vettigt förihelvete, jävla hobbyjournalister! >.<
Ge feed-back på positiva miljöarbeten också!
Något annat jag kom fram till är att jag tycker att staten, och framför allt skolan, gör alldeles för lite.
Varför lär man sig inte att sortera redan på lågstadiet? För ärligt - vad lär man sig på lågstadiet? Byt bort det faktum att man får lära sig skriva skrivstil - något som är helt jäkla onödigt.
Det borde inte vara så svårt att lära en hel generation 6-åringar till att bli liiiite mer miljömedvetna, eller? ;)

Nej, aftonbladet och co. borde skärpa sig och inför "miljökunskap" som grundskoleämne!

Over and out!


Kommentarer
Postat av: M

haha nu klagar du ju helt obemärkt på skolsystemet också... haha tomas, man kan inte skylla på de stackars lärarna..

2008-03-20 @ 10:47:04
URL: http://savingtellus.blogg.se
Postat av: Fredrik

Hej! Vad tycker du om boken? Jag har haft Thom som handledare i min socialpsykologi uppsats d, jag har också en blogg av intresse för dig. Ge mig negativ och positiv respons det tål jag, bästa hälsningar Fredrik

2008-04-07 @ 02:54:30
URL: http://socialpsykolog08.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0