Liftarens guide till miljösmarthet.

Jag upptäckte tidigt i mitt liv att jag var en sådan där person som helst av allt åker den där liggande rulltrappan på flygplatsen trotts att den knappast går snabbare.
Ni vet en sån där lurig person som väntar en halvtimme på bussen hellre än att gå tio minuter in till stan.
I alle fall, ganska snart in i vårat projektarbete insåg jag att det var ett omöjligt enormt ansvar att bli miljömedveten.
Ja till en början.
Sen tog en plan fart i mitt huvud. Tänk om jag skulle fuska. Ja men inte då som jag gjorde på tyska proven i Åkersskolan när jag skrev alla orden på skärpet. Utan nej jag skulle maska mig fram och hitta alla kryphål.
Det var mitt uppdrag, mitt kall.

Så det började en kall vinterdag. Bussen till stallet var garanterat inget alternativ. Så jag började mygla. Säga till min mamma att jag var rädd, från gullmarsplan åker vissa ligister! Man kan köra ekodrive. Då sparar man massor på miljön berättade jag entusiastiskt för mamma. Mamma nickade och vi åker bil dit varje gång.
Så det var där det började.
Det handlar inte om att vara världens miljöhjälte utan det handlar om att leva på ett sätt du trivs med, utan för mycket ansträngning.
För jag vet att utan någon som helst synlig belöning är det ibland ganska svårt att prestera och försöka sitt bästa.
Därför presenterar jag här, liftarens guide till miljömedvetenhet!

Rita upp en cirkel runt dig, inom den skall allt nödvändigt finnas. För mig är det nödvändiga min dagliga dusch, min tid vid datorn, min mat och värme i mitt rum. Detta skall alltid vara innanför min cirkel. Kommer det utanför förlorar jag garanterat all slaggs hopp om att jorden skulle vara en human plats. Speciellt matdelen. Ur denna cirkel skall inget försvinna och inget förtvinas. Det är regel nummer ett!

När du ringat in cirkel kan du börja arbeta på riktigt! Det är nu du börjar titta in klipp på youtube, se filmen En obekväm sanning och Zeitgeist.
Nu börjar du då och då prata om miljön, med dina vänner på bussen för du konversationer om växthuseffekten och dylikt.
Kunskap är makt säger ett citat, nu kan du bruka ett nytt, kunskap är slappt.
Efter ett tag börjar folk lita på dig. De frågar saker som t.ex. "Bör jag använda miljömärkt tvättmedel?".
När de litar så på dig är du på rätt väg. Nu mår du bra över dig själv och du vet att du kan! Nu kan du börja göra uppoffringar!

Som sagt, ur cirkeln skall inget tas. Men resten kan du gott och väl röra runt med.
Ofta brukade jag be min pappa om skjuts om han var hemma om morgnarna. Men nu insåg jag att det skulle jag inte längre få göra. Det var bara att ta sig upp till halv åtta bussen och trängas med pöbeln.
Vet ni hur mycket bara det sparade på miljön?!?
Om alla dessa ungdomar på min skola struntade i att åka bil till skolan skulle vi komma ett bra steg. Så jag började oftare fråga min kompis om hon tog bil till skolan, och om hon nu gjort det berätta för henne att en promenad vore väll bättre!
Sen, dagen jag fick min mamma att åka kommunalt till sitt jobb var en stor vinst!
En annan dag berättade jag för min pappa om eco-driving. I hans arbete kör han cirka tre timmar varje dag med sin diesel bil.
Okej börjar ni förstå vart jag vill komma..
Annars berättar jag nu. Mönstret i denna regel är det de andra gör utmattar inte mig utan bara dem, trots att det hjälper mig.
Jag fick andra att dra ner, utan att knappt göra det själv.

Nu skall du rada upp dina vardagssysslor. Tvätta, laga mat, tv-tid, städning och diskning t.ex..
(Märk att jag inte tog med hygien och datorn då det är innanför min cirkel).
Tvätta gör jag en gång i veckan, när jag gör det ser jag till att tvätta fullt på låg temperatur och med så lite tvättmedel som möjligt.
Ansträngningen av det är noll. Och ändå så stor skillnad.
Städa görs en gång i veckan (peppar peppar ta i trä), man kan under veckan småstäda lite, ta en sopkvast dra lite under mattan. Så slipper man dra fram den där dammsugaren var och varannan dag..
Diska skall aldrig göras i maskin! Det skall fyllas en ho med vatten sedan är det allt vatten man brukar!
Nu tycker säkert vissa att det låter hemskt jobbigt. Men det är det inte. Att ställa in i diskmaskinen sker kanske under en dag och det blir ganska mycket tid sammanlagt varje gång du ställer in tallriken och glaset. Det bäste för den late är ändå argumentet, nu slipper jag böja mig ner.
Små saker, big different.

Nu skulle jag kunna lägga på massor med citat i klass med "Rom byggdes inte på en dag", men jag tror verkligen att ni förstår det i alle fall.
Vi kan göra skillnad, men skillnad tar tid. Så länge vi avancerar teknologiskt och utvecklar varje dag kommer vi i civilbefolkningen aldrig kunna göra en sån skillnad.
Vad vi behöver är en hel värld som ropar på hjälp, inte att du byter till lågenergilampor. Det kan du göra för att minska dina räkningar.
Det du måste göra är att börja engagera dig..


Kommentarer
Postat av: Peggy

vilken fantastisk blogg! en förändring i våran hårdhänta behandligt av miljön måste få ett slut illa kvickt.

2008-05-04 @ 15:28:47
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: global-tilda

Hejhej! hjälp vilken bra- och viktig- blogg ni har! vi har självklart länkat till den på globalfamily.blogg.se! Kanske är globalfamily och savingtellus huvudinstrumenten för en bättre och mer hållbar framtid?!

2008-05-13 @ 01:25:42
URL: http://globalfamily.blogg.se
Postat av: Sven Cahling

Hej,

Hur når man er via mail?

2008-05-28 @ 22:58:11
URL: http://jordnara.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0